Negen tips voor het schrijven van onweerstaanbare webteksten

Negen tips voor het schrijven van onweerstaanbare webteksten

1.074 woorden, leestijd: vijf minuten

Top, je website is online. En nu? Afwachten op klanten die zich massaal aanbieden voor het aanvragen van een offerte of het gunnen van opdrachten. Bring it on! Helaas is de praktijk doorgaans weerbarstiger. Om succesvol te zijn moet (en kan) je jezelf onderscheiden van de massa. Het merendeel van de bedrijven en organisaties berusten namelijk in de eerste stap: het hebben van een website. Met een negental uiterst toepasbare tips kun je jouw website een stuk succesvoller maken, hoger scoren in zoekmachines en van bezoekers klanten maken. In dit artikel geef ik je een aantal tips die je direct kunt toepassen. Na het lezen ervan ben je bekend met de belangrijkste change makers die je kunt gebruiken voor het schrijven voor het web.

Tip #1: Bezint eer ge begint

Voordat je ook maar een woord schrijft, is het belangrijk om te weten wat je precies met jouw website en artikelen (we noemen dat laatste de ‘content’) wilt bereiken. Hoe ziet jouw doelgroep eruit? Waarin zijn je klanten geïnteresseerd? Welke ‘taal’ spreken zij? Met andere woorden: hoe bereik je hen, met welke woordkeuze en ook: hoe vooral niet?
Beantwoord voor jezelf de volgende vraag: wat voegen mijn website en content toe? Welke dienst verleen ik ermee, welk probleem verhelp ik of welke vraag beantwoord ik ermee? Als je die vragen voor jezelf hebt beantwoord, heb je altijd een uitgangspunt om aan terug te denken wanneer je een keer vastloopt met schrijven of wanneer je twijfelt of je nog wel op de goede weg bent.

Tip #2: De omgekeerde piramide: schrijf het belangrijkste bovenaan

Lezers zijn verwend. Het internet is een onuitputtelijke bron van informatie en daardoor is een online lezer gewend om snel een pagina te scannen en door te klikken naar een andere website. Onderzoek naar het gedrag van ogen van website-gebruikers laat zien dat deze vaak webpagina's lezen in een F-vormig patroon: twee horizontale strepen gevolgd door een verticale streep. Naarmate de ogen afdalen naar de onderzijde van een pagina, is de aandacht vaak al verdwenen. Het is dus zaak dat je jouw lezer direct ‘inpakt’ en uitnodigt om door te blijven lezen. Schrijf het belangrijkste dat je te vertellen hebt dus bovenaan. Deze methode wordt naast de omgekeerde piramide ook wel BLUF (Bottom Line Up Front) genoemd.

Tip #3: Gebruik titels die onweerstaanbaar en informatief zijn

De titel is is het online equivalent van de marktkoopman die zijn waar aanprijst. Vertel wat je te bieden hebt en door dat ook nog eens op een manier te doen waarmee je jouw lezers prikkelt is de kans groot dat iemand de moeite neemt om verder te lezen. Om de vindbaarheid van jouw pagina in zoekmachines te vergroten is het belangrijk om ook de zoekwoorden in de titel te verwerken waarmee lezers via een zoekmachine op je website terecht komen. Maak je titels niet te lang maar zorg wel dat deze precies aangeeft wat men kan verwachten.

Tip #4: Schrijf een inleidende samenvatting

Een websitebezoeker wordt graag op zijn wenken bedient en eist voorspelbaarheid. Voldoet een artikel niet aan een verwachting, dan zoekt hij zijn heil elders en klikt hij weg. Schrijf dus in een samenvatting waar een artikel over gaat, wat men kan verwachten en wat men te weten komt wanneer het artikel is gelezen. Daarnaast is het belangrijk om de belangrijkste zoekwoorden in de eerste alinea te verwerken. Hiermee bedien je dus je lezer, en zorg je voor een betere ranking in zoekmachines.

Tip #5: Tussenkopjes zijn de specie van het artikel

We kennen allemaal de voorbeelden van grote lappen tekst die niet bepaald uitnodigen om te lezen. Door regelmatig (zo om de zes tot acht regels) een tussenkopje te plaatsen, breng je structuur aan in je artikel. Zorg ook dat je tussenkopjes de juiste html-tag krijgen. Ik bedoel hiermee dat een titel standaard een <h1>-tag heeft en dat de tussenkopjes die daarop volgen van een <h2>-tag worden voorzien. Subkopjes krijgen een <h3> enzovoort. We noemen dit een semantische opmaak en ook hierin belonen zoekmachines content.

Tip #6: Hanteer sterke startzinnen

Zoals eerder aangegeven, scannen de ogen van een lezer vaak over het scherm, zonder dat men direct de volledig inhoud van een artikel leest. Begin een alinea of paragraaf met een kernachtige zin die beschrijft waar het stukje tekst dat volgt over gaat. Hiermee help je de lezer om voorspelbaarheid te creëren. Na het lezen van slechts de startzinnen zou iemand in staat moeten zijn om een samenvatting te geven van het artikel.

Tip #7: Markeer belangrijke woorden

Voordat we beginnen met schrijven, hebben we de belangrijkste zoekwoorden vastgesteld waarmee we willen dat een bezoeker ons artikel of onze website vindt in zoekmachineresultaten. Door deze woorden in het artikel zo nu en dan te markeren met een <strong> of <bold> tag, worden deze ook bij het indexeringsproces van zoekmachines extra gewaardeerd. Hierbij geldt wel dat je dit niet moet overdrijven. Niemand zit namelijk te wachten op druk ogende teksten waar allerlei woorden vet gedrukt staan.

Tip #8: Opsommingen zijn lekker!

Mensen zijn gek op lijstjes en visueel prettig weergegeven opsommingen. Wil je bijvoorbeeld toelichten wat de voor- en nadelen van een product zijn, of wil je aan de hand van een stappenplan uitleggen hoe iets werkt? Gebruik dan een lijstje of opsomming. Om zo’n opsomming visueel aantrekkelijk te maken, laten we deze altijd iets aan de linkerzijde inspringen en voorzien we de onderwerpen van bullets of cijfers.

Tip #9: Sla bruggetjes

Artikelen die losse, vrijwel op zichzelf staande alinea’s of paragrafen bevatten, lezen niet prettig. Het is dus belangrijk dat er samenhang in een artikel ontstaat. Om dit te bereiken is het belangrijk dat alinea’s of paragrafen elkaar op een logische wijze opvolgen. Ik heb je de tip al gegeven over het schrijven van sterke startzinnen. Aan het einde van ieder stukje tekst leidt je met een logische zin alvast het volgende stukje tekst in. Je zult zien dat deze methode het voor jou als schrijver ook nog eens prettiger maakt om mooie stukken te schrijven. Met het slaan van zulke bruggetjes, houdt je de aandacht van een lezer vast.

Zoals in de inleiding al aangegeven, zijn deze negen tips eenvoudig toepasbaar en helpen ze je bij het schrijven van webteksten. Wil je meer advies over het schrijven van teksten voor het web of wil je jouw website een keer geheel vrijblijvend laten checken op bovenstaande punten, neem dan gerust contact met ons op.

About the Author

Franklin Kramer

Franklin Kramer

Franklin Kramer is een creatieve duizendpoot, webdesigner, schrijver en zelfbenoemde "nerd met een sterk empathisch vermogen". Hij studeerde Communicatie & Multimediadesign en schrijft over hoe ondernemers en organisaties online succesvol kunnen zijn.

Partners

Google Partner

Missie

Wij zijn het meest vooraanstaande webdesignbedrijf van Oldebroek en omstreken. Sinds 2009 zijn wij gespecialiseerd in het realiseren van websites die volledig aansluiten bij de wensen van onze klanten en hun doelgroepen. Wij onderscheiden ons door ons direct, transparant, authentiek en vooral persoonlijke contact. Wij handelen vanuit de passie voor ons vak en vanuit de gedachte dat het internet voor iedereen grenzeloze kansen voor succes biedt. Zullen we die kansen samen verkennen?

Contact

Woosh Webdesign
Vierschotenweg 32
8095 PR 't Loo (Oldebroek)

 +31 (6) 147 458 46
  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Alle rechten voorbehouden | © Woosh Webdesign 2018
0
Shares